Monday 3 February 2014

DATABASE MANAGEMENT SYSTEM (SISTEM PENGURUSAN PANGKALAN DATA)

           DATABASE MANAGEMENT SYSTEM
(SISTEM PENGURUSAN PANGKALAN DATA)

Satu sistem pengurusan pangkalan data (DBMS) Terdiri daripada beberapa komponen. Setiap komponen memainkan peranan yang amat penting dalam persekitaran sistem pengurusan pangkalan data. Komponen utama sistem pengurusan pangkalan data ialah:

1.Software
2. perkakasan
3. data
4. prosedur
5. Akses Pangkalan Data Bahasa

Perisian (software)

Komponen utama DBMS adalah perisian. Ia ialah satu set program yang digunakan untuk mengendalikan pangkalan data dan untuk mengawal dan mengurus pangkalan data berkomputer keseluruhan .

1) DBMS perisian Diri, adalah komponen perisian Paling Penting dalam sistem keseluruhan
Perkakasan

2) Termasuk perisian sistem operasi rangkaian Digunakan dalam rangkaian, untuk berkongsi data pangkalan data Antara beberapa pengguna.


3) Program aplikasi Dibangunkan dalam bahasa pengaturcaraan: seperti C + +, Visual Basic yang digunakan untuk mengakses pangkalan data dalam sistem pengurusan pangkalan data. Setiap program mengandungi kenyataan Yang meminta DBMS untuk melakukan pembedahan pada pangkalan data. Operasi Mei termasuk mendapatkan semula, mengemaskini, memadam data dan lain-lain Program penguatkuasaan Mungkin stesen kerja atau terminal konvensional atau online.

Perkakasan(hardware)

Perkakasan Terdiri daripada satu set alat-alat elektronik fizikal: seperti komputer (bersama-sama dengan Associated I / O peranti seperti pemacu cakera), peranti penyimpanan, I / O saluran, peranti elektromekanik muka Yang Buat Antara komputer dan sistem-sistem dunia sebenar dan lain-lain, dan sebagainya . Ia adalah mungkin untuk Melaksanakan DBMS tanpa peranti perkakasan, Dalam rangkaian, komputer dengan Berkuasa pemprosesan data kelajuan tinggi dan peranti storan dengan kapasiti simpanan yang besar diperlukan sebagai pelayan pangkalan data.

Data (data)

Data adalah komponen yang paling penting dalam DBMS. Tujuan utama DBMS adalah untuk memproses data. Dalam DBMS, pangkalan data ditakrifkan, Dibina dan Kemudian data yang disimpan adalah, dikemaskini dan didapatkan semula ke dan dari pangkalan data. Pangkalan data ini mengandungi Kedua-dua data sebenar (atau operasi) dan metadata (data mengenai data mengenai data atau keterangan).

Prosedur (procedures)

Prosedur Rujuk kepada arahan dan kaedah-kaedah untuk membantu reka bentuk Yang pangkalan data dan menggunakan DBMS. Bahawa pengguna mengendali dan menguruskan DBMS memerlukan prosedur didokumenkan kita menggunakan panas atau menjalankan sistem pengurusan pangkalan data. Ini termasuk Mei.
1) Prosedur memasang DBMS baru.
2) Untuk log masuk ke DBMS.
3) Untuk menggunakan DBMS atau program aplikasi.
4) Untuk membuat salinan sandaran pangkalan data.
5) Untuk mengubah struktur pangkalan data.
6) Untuk menghasilkan laporan daripada data diambil dari pangkalan data.
Akses Pangkalan Data Bahasa
Pangkalan data bahasa akses digunakan untuk mengakses data ke dan dari pangkalan data. Para pengguna menggunakan pangkalan data bahasa akses untuk memasukkan data baru, menukar data sedia ada dalam pangkalan data dan untuk mendapatkan semula data yang diperlukan daripada pangkalan data. Pengguna tersebut menulis set sesuai arahan dalam bahasa akses pangkalan data dan mengemukakan tesis untuk DBMS. Yang DBMS Menterjemahkan arahan pengguna dan Menghantar kepada Bahagian Khusus daripada DBMS Dipanggil Jet Database Engine. Enjin pangkalan data Menjana satu set arahan kepada keputusan mengikut Dihantar oleh pengguna, menukarkan tesis ke dalam bentuk yang boleh dibaca pengguna dipanggil tamat Laporan Siasatan dan Kemudian memaparkan di em skrin. Para pentadbir Juga Boleh menggunakan pangkalan data bahasa akses untuk mewujudkan dan mengekalkan penyelenggaraan pangkalan data.
Ulasan: Yang paling popular bahasa akses pangkalan data adalah SQL (Structured Query Language). Pangkalan data hubungan dikehendaki-mempunyai bahasa pertanyaan pangkalan data.

pengguna

No comments:

Post a Comment